- صفحه اصلی
- آموزش اکسل , آموزش آفیس
- آموزش اکسل (5) _ آموزش جامع و کامل Format cell در اکسل
Format cell در اکسل
سلام دوستان عزیز.
Format cell شیوه نمایش داده ها در سلول رو براتون تغییر میده.
مثلا تعداد ارقام بعد از ممیز رو میتونید مشخص کنید یا الگو و حاشیه برای سلول تعیین کنید.
آموزش ورد
آموزش کامل آفیس آموزش کامل ورد آموزش کامل پاورپوینت آموزش کامل اکسل آموزش کامل اکسسآموزش اکسل pdf
Format cell در اکسل | فرمت سفارشی در اکسل |Custom format در اکسل |فرمت های عددی در اکسل | تغییر فرمت اعداد در اکسل | Cell style در اکسل |تنظیمات سلول در اکسل | تبدیل فرمت عدد در اکسل
دانلود فیلم آموزش اکسل
آموزش اکسل
Format cell در اکسل
آموزش ورد

Format cell در اکسل
آموزش اکسس pdf
برای ورود به Format Cell : فرمت های عددی در اکسل
1:تب Home رو باز کنید.
2:از قیمت Number بر روی باکس لانچر ( فلش کوچک پایین سمت راست ) کلیک کنید.
آموزش اکسل pdf

Format cell در اکسل
دانلود فیلم آموزش اکسل
پنجره زیر براتون باز میشه : Custom format در اکسل
آموزش powerpoint

Format cell در اکسل
دانلود فیلم آموزش اکسل
یه توضیح مختصر در باره تب ها بدیم و بریم سراغ آموزش کار با اونا :
آموزش پاورپوینت pdf
تب Number تغییر فرمت اعداد در اکسل
فرمت دهی،تغییر اتوماتیک فرمت و تنظیم فرمت اعداد در اکسل.
آموزش اکسل
تب Alignment Cell style در اکسل
برای تنظیم مکان و جهت متن و عدد در سلول مورد استفاده قرار میگیره.
آموزش ورد 2016
تب Font تنظیمات سلول در اکسل
از این قسمت برای تغییر فونت _ رنگ فونت _ سایز فونت و … مورد استفاده قرار میگیره.
آموزش اکسس pdf
تب Border تبدیل فرمت عدد در اکسل
برای تغییر حاشیه سلول در اکسل.
آموزش پاورپوینت pdf
تب Fill
برای تغییر رنگ پس زمینه سلول مورد استفاده قرار میگیره.
آموزش Excel
تب Protection
برای محافظت از داده ها و فرمول ها مورد استفاده قرار میگیره.
آموزش اکسل pdf
آموزش ورد
تب Number ( فرمت دهی اتوماتیک اعداد )
آموزش ورد 2016
فرمت پیش فرض تمام سلول های موجود General ( عمومی ) میباشند.
ما هر عددی که داخل سلول بنویسیم فرمتش خواه نا خواه general هست مگر اینکه خودمون فرمت رو تغییر بدیم امااااااا بعضی مواقع اکسل خودش بسته به اون عددی که نوشتیم اتوماتیک فرمت رو تغییر میده.
مثلا اگه $1 رو بنویسیم اکسل فرمت اون سلول رو اتوماتیک تغییر میده .
آموزش اکسل pdf
اگر اعداد زیر رو داخل هر سلولی بنویسید اکسل فرمت اون سلول رو اتوماتیک تغییر میده.
دانلود فیلم آموزش اکسل
۱٫۰ |
۱٫۱۲۳ |
۱٫۱% |
۱٫۱E+2 |
۱ ۱/۲ |
$۱٫۱۱ |
۱/۱/۰۱ |
۱:۱۰ |
آموزش اکسل
به طور خلاصه هر کدوم از داده های زیر رو که وارد سلول اکسل کنید ، اکسل فرمت اون سلول رو تغییر میده:
آموزش پاورپوینت pdf
واحد پول (Currency)
درصد (Percentage)
تاریخ (Date)
زمان (Time)
نسبت یا کسر(Fraction)
علمی (Scientific )
آموزش پاورپوینت pdf
فرمت دهی اعداد در اکسل
آموزش Excel
برای فرمت دهی اعداد در اکسل یه سری گزینه ها در قسمت Number وجود داره که هر کدوم یه فرمتی رو به داده شما میده.
آموزش powerpoint
زمانی که شما یه داده رو داخل سلول نوشتید با کلیک بر روی هر کدوم از این گزینه ها اسکل یه نمونه از اون فرمت رو بتون نشون میده.
آموزش Excel
به طور مثال اگه در سلول عدد 123 رو بنویسید و در قسمت Format Cell از پنجره Number بر روی Currency کلیک کنید در قسمت Sample مثال فرمت انتخاب شده براتون به نمایش گذاشته میشه.
آموزش اکسل pdf
فرمت عددی | توضیحات |
Number | شامل: تعداد اعشار، استفاده یا عدم استفاده از جداکننده هزارگان، و فرمت مورد استفاده برای اعداد منفی |
Currency | شامل: تعداد اعشار، علامت (سمبل) مورد استفاده برای ارز و فرمت مورد استفاده برای اعداد منفی. این فرمت برای مقادیر پولی عمومی مورد استفاده قرار میگیرد. |
Accounting | شامل: تعداد اعشار و علامت مورد استفاده برای ارز. این فرمت علامت های ارز و در یک ستون از داده ها ممیز اعداد اعشاری را زیر هم (به صورت خطی) قرار میدهد. (به تصویر زیر نگاه کنید.)
|
Date | از فهرست نشان داده شده، شکل نمایش تاریخ را انتخاب کنید.
![]() تغییر فرمت تاریخ در اکسل |
Time | مانند قسمت قبل، شکل نمایش زمان را از فهرست نشان داده شده انتخاب کنید. |
Percentage | عدد مورد نظر را در ۱۰۰ ضرب میکند و با یک علامت درصد نمایش میدهد. توجه داشته باشید که اگر اعداد را تایپ کنید و سپس این فرمت را انتخاب کنید؛ عددی که تایپ کرده بودید در ۱۰۰ ضرب میشود و علامت درصد نیز جلوی عدد ظاهر میشود؛ به عنوان مثال اگر عدد ۲ را تایپ کرده باشید وسپس این فرمت را انتخاب کنید به شما ۲۰۰٫۰۰% نمایش داده خواهد شد. اما اگر ابتدا این فرمت را برای سلول انتخاب کنید و سپس عددی را تایپ کنید مثلا ۲ را تایپ کنید، ۲٫۰۰% به شما نمایش داده خواهد شد. |
Fraction | بعد از اینکه این فرمت را انتخاب کردید. به راحتی عدد کسری خود را تایپ کنید. به عنوان مثال ۱/۴٫ توجه کنید در صورتی که این فرمت را انتخاب نکرده باشید (مثلا فرمت شما Genetal) باشد و عدد کسری ۱/۴ را تایپ کنید در این صورت اکسل این عدد را به عنوان تاریخ شناسایی میکند. و به شما به شما ۴-jan را نمایش میدهد. اگر فرمت شما General بود، برای تایپ کردن آن بعنوان کسر باید قبل از تایپ کردن کسر صفر سپس فاصله و بعد یک چهارم را تایپ کنید (۴/ ۱ ۰) و یا ابتدا یک فاصله تایپ کنید و سپس ۱/۴ را تایپ کنید و در انتها کلید اینتر را بزنید. |
scientific | اعداد را به صورت نماد علمی نمایش میدهد. |
text | سلول هایی که با این فرمت باشند هرچیزی که در آن تایپ شود از جمله اعداد را بعنوان متن در نظر میگیرند. |
special | اگر اعدادی که میخواهی تایپ کنید از الگوی خاصی پیروی میکنند یکی از این فرمت ها را از type box انتخاب کنید: شماره تلفن zip code ،phone number کد پستی و شماره تأمین اجتماعی social security number، شماره ملی و.. . |
آموزش ورد
آموزش ورد 2016
فرمت سفارشی در اکسل |Custom format در اکسل
آموزش اکسل
گاهی مواقع ممکنه اون فرمتی رو که میخوایید اکسل بتون ارائه نکه.اینجا باید از قسمت Custom Format خودمون فرمت رو بنویسیم.
آموزش پاورپوینت 2016
قبل از شروع هر کاری باید ترکیب فرمت اعداد رو بدونید.
هر فرمت 4 تا بخش داره. 3 تاش برای اعداد و یکی از بخش ها برای متن.
آموزش اکسس pdf
<POSITIVE>;<NEGATIVE>;<ZERO>;<TEXT>
آموزش اکسل
- بخش اول، فرمت اعداد مثبت است
- بخش دوم فرمت اعداد منفی
- بخش سوم فرمت مقادیر صفر است.
- هر بخش به وسیله ویرگول ; از هم دیگ جدا میشه.
- اگه میخوایید از یه بخش استفاده کنید یا اصلا از یه بخش هایی استفاده نکنید به حای اونا ; بزارید.
مثلا برای نمایش اعداد مثبت ( فقط مثبت ) از دستور زیر استفاده کنید.
آموزش اکسل pdf
#; یا #;;
آموزش ورد

فرمت سفارشی در اکسل
دانلود فیلم آموزش اکسل
انتخاب رنگ برای بخش های فرمت :
ممکنه این مسئله پیش بیاد، این تمرین رو داشته باشید که رنگ اعداد مثبت و منفی بهم دیگ فرق داشته باشه :
فقط کافیه رنگ مورد نطر رو داخل براکت [] بنویسید مثل این [color] و قبل از بخشبندی اونو قرار بدید.
حالا علاوه بر تعیین رنگ میتونید شرط هم براش بزارید مثلا اعداد بیشتر از 100 رو قرمز نشون بده.
بریم یه مثال ترکیبی بزنیم که کامل متوجه بشید.
ما تو مثال زیر این دستورات رو دادیم : اعداد بیشتر از 100 قرمز و اعداد کوچکتر مساوی از 100 آبی و دیگر اعداد را سبز آبی نمایش بده.
آموزش ورد

Custom format در اکسل
آموزش پاورپوینت 2016
آموزش powerpoint
حالا بریم سراغ بخث اساسی درباره ایجاد custom number format
آموزش پاورپوینت pdf
سیمبل فرمت |
توضیحات |
۰ | نماینده اعداد، برای مثال اگر در سلولی ۸٫۹ را تایپ کرده اید و میخواهید به صورت ۸٫۹۰ به نمایش درآید، از فرمت ۰۰٫# استفاده کنید. |
# | نماینده اعداد است. از همان قانون علامت ۰ تبعیت میکند. با این تفاوت که اکسل در زمانی که تعداد اعدادی که در هر سمت از اعشار وجود دارد کمتر از تعداد# موجود در فرمت باشد، تعداد صفرهای اضافی را نمایش نمیدهد. برای مثال اگر فرمت #.## باشد، و شما ۸٫۹۰ را تایپ کنید، عدد ۸٫۹ به نمایش درخواهد آمد. و یا اگر ۲٫۶۹ رو تایپ کنید، عدد ۲٫۷ نمایش داده خواهد شد.
|
؟ | نماینده اعداد: از همان قانون ۰ تبعیت میکند. با این تفاوت که اکسل یک فاصله برای صفرهای غیر معنی دار (به عنوان مثال ۹٫۰۰ دو صفری که بعد از نه قرار دارند بی معنا هستند.) ، در هر دو سمت ممیز قرار میدهد تا ممیزها در ستون هم تراز شوند. برای مثال فرمت ۰٫۰? ممیز اعداد ۸٫۹ و ۸۸٫۹۹ را در ستون هم تراز میکند و عدد ۸٫۹ همان ۸٫۹ نمایش داده میشود اما عدد ۸۸٫۹۹ را اگر تایپ کنید؛ عدد ۸۹٫۰ نمایش داده میشود.
|
.(period) | از علامت نقطه (دات) به عنوان ممیز استفادده میشود. |
% | درصد. در صورتی که عددی بین ۰ و ۱ را وارد کنید و از فرمت ۰% انتخاب کنید. اکسل عدد را در ۱۰۰ میکند و علامت % را در مقابل آن قرار میدهد. |
, (comma) | جداکننده هزارگان. اکسل هزارگان را در صورتی که فرمت شامل کاما احاطه شده با # یا ۰ باشد، جدا میکند. کاما همراه با یکی از نماینده ها، اعداد را به صورت هزارتایی مقیاس بندی میکند. برای مثال اگر فرمت به صورت ,,۰٫# باشد و شما ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ را تایپ کنید، اکسل آن را به صورت ۱۲,۲ نمایش خواهد داد. |
E- E+ e- e | فرمت علمی. اکسل عددی را در سمت راست علامت E نمایش میدهد که این عدد مربوط به تعداد قسمتی است که ممیز جابجا شده است. برای مثال، اگر فرمت ۰٫۰۰E+00 باشد و ۱۲,۲۰۰,۰۰۰ را در سلول تایپ کنید، ۱٫۲۲E+07 به نمایش درخواهد آمد. اگر فرمت عددی را به ۰+۰٫۰E# تغییر دهید، عدد ۱۲٫۲E+6 به نمایش درمی آید. |
$-+/():space | سیمبل را نشان میدهد. در صورتی که میخواهید کاراکتری را نشان دهید که با یکی از این سیمبل ها متفاوت است، قبل از کاراکتر یک () قرار دهید یا آن را در درون “” قرار دهید. برای مثال، در صورتی که فرمت عددی (۰۰۰) می باشد، و شما ۱۲ را در سلول تایپ کنید، عدد (۰۱۲) به نمایش درمی آید. |
\ | کاراکتر بعدی را در فرمت نشان میدهد. اکسل \ را نمایش نمیدهد. برای مثال، اگر در فرمت !\۰ را نوشته باشید، و ۳ را در سلول تایپ کنید، اکسل ۳! را به نمایش در می آورد. |
* | به اندازه ای کارکتر بعدی را تکرار میکند که ستون به اندازه عرض فعلی پر شود. شما در هر بخش از فرمت نمیتوانید بیش از یک ستاره استفاده کنید. برای مثال، اگر فرمت عددی x*() باشد، و ۳ را در سلول تایپ کنید،۳xxxxxx به نمایش درمی آید. توجه داشته باشید که تعداد X نمایش داده شده به عرض ستون بستگی دارد. |
_
(underline) |
این مورد برای هم تراز کردن مقادیر منفی و مثبت در سلول های مختلف یک ستون مفید است. برای مثال، فرمت _(۰٫۰_);(۰٫۰) اعداد ۲٫۳ و ۴٫۵- را حتی در صورتی که مقدار منفی در پرانتز قرار گرفته باشد هم تراز میکند. |
“text” | هر متنی که درون “” قرار دارد را نمایش میدهد. برای مثال فرمت ۰٫۰۰ “dolar” زمانی که شما ۱٫۲۳ را در سلول تایپ کنید ۱٫۲۳ dollar را نمایش میدهد. |
@ | نماینده متن. در صورتی که متنی در سلول تایپ شده باشد. متن تایپ شده درون قسمتی از فرمول قرار میگیرد که @ قرار داده شده است. برای مثال، در صورتی که فرمت عددی “Bob”@”Smith” باشد و شما john را در درون سلول تایپ کنید، مقدار Bob john Smith به نمایش در خواهد آمد. |
فرمت های تاریخ
|
|
m | ماه را به صورت عددی نمایش میدهد و از صفر پیشین استفاده نمیکند. |
mm | ماه را به صورت عددی نمایش میدهد و زمانی که لازم باشد از صفر پیشین هم استفاده میکند |
mmm | ماه را به صورت مخفف نشان میدهد (jan-feb) |
mmmm | نام ماه را به صورت کامل نشان میدهد |
d | روز را به صورت عددی نمایش میدهد و از صفر پیشین استفاده نمیکند. |
dd | روز را به صورت عددی نمایش میدهد و زمانی که لازم باشد از صفر پیشین هم استفاده میکند |
ddd | روز را به صورت مخفف نشان میدهد. (Sun-Sat) |
dddd | نام روز را به صورت کامل نشان میدهد. (Sunday-Monday) |
yy | سال را به صورت عدد دورقمی نشان میدهد. |
yyyy | سال را به صورت عدد چهاررقمی نشان میدهد. |
فرمت های زمان |
|
h | زمان را بدون صفر پیشین به صورت ساعت نشان میدهد. |
[h] | زمان سپری شده بر اساس ساعت. در صورتی که با فرمولی کار میکنید که زمان را برمیگرداند و مقدار زمان بیشتر از ۲۴ ساعت است، از فرمت عددی شبیه به h]:mm:ss] استفاده کنید. |
hh | ساعت را به صورت عددی نشان میدهد و زمانی که لازم باشد از صفر پیشین استفاده میکند. در صورتی که فرمت شامل am یا pm باشد، زمان بر اساس ساعت ۱۲ ساعتی است. در غیر این صورت، ساعت ۲۴ ساعتی خواهد بود. |
m | دقیقه را به صورت عددی و بدون صفر پیشین نشان میدهد. |
[m] | زمان سپری شده بر اساس دقیقه. در صورتی که با فرمولی کار میکنید که زمان را برمیگرداند و مقدار زمان بیشتر از ۶۰ دقیقه است، از فرمت عددی شبیه به mm]:ss] استفاده کنید. |
mm | دقیقه را به صورت عددی نشان میدهد و زمانی که لازم باشد از صفر پیشین استفاده میکند. M یا mm میبایست فورا بعد از h یا hh در فرمول قرار داده شود در غیر اینصورت اکسل، ماه را به جای دقیقه در سلول نشان میدهد. |
s | ثانیه را به صورت عددی نشان میدهد و از صفر پیشین نیز استفاده نمیکند. |
ss | ثانیه را به صورت عددی نشان میدهد و هرموقع لازم باشد از صفر پیشین استفاده میکند |
AM/PM | ساعت را به صورت ۱۲ ساعته نشان میدهد |
a/pA/P
am/pm |
زمان را از نیمه شب تا ظهر به صورت a،A،am،َAM نشان میدهد و از ظهر تا نیمه شب به صورت pm، PM، p یا P نشان میدهد. |
دانلود فیلم آموزش اکسس
یه نکته مهم :
مقداری که در سلول مشاهده میکنید ممکن است با مقدار ذخیره شده فرق کنه … چجور ؟ فک کنید عدد 1/2345 رو در سلول نوشتید و فرمت رو جوری تعیید کردید که تا دو رقم اعشار بهتون نمایش بده یعنی 1/23 اما در هنگام دخیره سازی همون 1/2345 محاسبه میشه.
آموزش ورد
آموزش اکسل pdf
تب Alignment
دانلود فیلم آموزش اکسل
پنجره Alignment برای تغییر مکان و جهت عدد یا متن ( داده ) در سلول مورد استفاده قرار میگیره.
آموزش اکسل

تب Alignment _ آموزش Format Cell در اکسل
آموزش اکسس pdf
گروه | تنظیمات | توضیحات |
HORIZONATAL (افقی) | GENERAL | داده های متنی در سمت چپ قرار میگیرند و اعداد، تاریخ و زمان در سمت راست قرار میگیرند. تغییر در ALIGNMENT تغییری در نوع داده ایجاد نمیکند. |
LEFT (تورفتگی) | محتوا را در سمت چپ قرار میدهد. در صورتی که در قسمت مربوط به INDENT، عددی قرار دهید، اکسل به اندازه عدد مشخص شده تورفتگی ایجاد میکند (به اندازه هر واحد رقم یک فاصله کاراکتر). فاصله کاراکتر بر اساس فونت استاندارد و اندازه فونت موجود در پنجره GENERAL انتخاب میشود. | |
CENTER | متن را در مرکز سلول انتخاب شده قرار میدهد. | |
RIGHT | محتوا را در گوشه سمت راست سلول قرار میدهد | |
FILL | تا زمانی که سلول پر شود محتوای سلول انتخاب شده را تکرار میکند | |
JUSTIFY | متنی که در سلول تایپ شده است را از سمت راست و چپ تراز میکند. توجه کنید برای استفاده از این امکان در سلول میبایست بیشتر از یک خط متن داشته باشید. | |
CENTER ACROSS SELECTION | مقدار یک سلول را در مرکز سلول های انتخاب شده قرار میدهد. | |
VERTICAL | TOP | محتوای سلول را در بالای سلول قرار می دهد. |
CENTER | محتوای سلول را در وسط سلول از بالا و پایین قرار میدهد. | |
BOTTOM | محتوای سلول را در پایین سلول قرار میدهد. | |
JUSTIFY | محتوای سلول را در بالا و پائین در عرض سلول قرار میدهد. |
آموزش ورد
TEXT CONTROL
آموزش اکسل pdf
تعدادی دیگر از TEXT ALIGNMENT در قسمت TEXT CONTROL وجود دارد. این کنترل ها عبارت هستند از WRAP TEXT، SHRINK TO FIT و MERGE CELLS.
WRAP TEXT
را انتخاب کنید تا متن موجود در سلول مورد نظر را شکسته کند تا در نتیجه درون کادر سلول قرار گیرد. اینکه متن شکسته شده به چند خط تبدیل شود بستگی به عرض ستون شما دارد.
دانلود فیلم آموزش اکسل
SHRINK TO FIT
اندازه فونت متن را تا جایی کم میکند که محتوای سلول در آن قابل مشاهده باشد. این ویژگی زمانی مفید است که نخواهید عرض ستون خود را تغییر دهید. فونت کلی تغییری نمیکند.
آموزش powerpoint
MERGE CELLS
دو یا چند سلول را با هم ترکیب کرده و یک سلول ایجاد میکند. آدرس یک سلول ترکیب شده، آدرس سلول بالا سمت چپ در حالت اولیه است.
دانلود فیلم آموزش اکسل
ORIENTATION
شما میتوانید با استفاده از این گزینه، مقدار چرخش محتوای سلول خود را مشخص کنید. اعداد مثبت محتوا را از سمت چپ پایین آورده و از سمت راست به بالا تغییر میدهد. و اعداد منفی برعکس عمل میکند،حالت مورب.
آموزش پاورپوینت pdf
آموزش اکسل
تب Font
آموزش اکسس pdf

تب Font _ آموزش Format cell در اکسل
آموزش پاورپوینت pdf
واژه فونت به طرح حروف (برای مثال،ARIAL) و ویژگی های آن از قبیل اندازه، رنگ و غیره اشاره دارد. از بخش FONT در پنجره FORMAT CELL این موارد را میتوانید تنظیم کنید. شما میتوانید با استفاده از گزینه PREVIEW تغییرات ایجاد شده را مشاهده کنید.
آموزش powerpoint
نکته: شما میتوانید با استفاده از پنجره FONT TAB کاراکتر ها را نیز فرمت دهی کنید. برای این کار، در قسمت FORMULA BAR کاراکترها را انتخاب کنید و در ریبون HOME از بخش cells، گزینه Format را انتخاب نمایید. و سپس گزینه Format cells را انتخاب کنید و تغییرات دلخواه را اعمال کنید.
آموزش Excel
طرح حروف، سبک فونت و اندازه
آموزش Excel
گزینه FONT OPTION در بخش FONT به شما این امکان را میدهد که فونت حروف را انتخاب کنید. شما میتوانید با کلیک بر روی یکی از نام ها در لیست فونت یا نوشتن نام یک فونت در قسمت فونت، فونت حروف سلول های انتخاب شده را تغییر دهید.
آموزش اکسل pdf
سه نوع فونت وجود دارد که خلاصه آن در جدول زیر آورده شده است:
آموزش ورد
نوع فونت | آیکون | توضیحات |
TRUETYPE | TT | در صفحه نمایش و پرینتر از یک فونت استفاده میشود |
SCREEN DISPLAY | none | این نوع فونت فقط برای نمایش در صفحه نصب میشود. برای پرینت کردن از نزدیک ترین فونت موجود استفاده میشود. |
printer | printer | این فونت یک فونت موجود در پرینتر است. چیزی که پرینت میشود ممکن است دقیقاً شبیه به چیزی که در صفحه مشاهده میشود نباشد. |
آموزش ورد 2016
بعد از اینکه یک فونت را در لیست فونت انتخاب کردید، لیست size، سایزهای موجود را نشان میدهد. به یاد داشته باشید که هر point به اندازه ۱٫۷۲ اینچ است. در صورتی که عددی را در باکس سایز تایپ کنید که در میان سایز های موجود نباشد، متن زیر در پایین پنجره font به نمایش درمی آید:
آموزش اکسل pdf
This font’s size is not installed on the system. The closest available font will be used.
(اندازه فونت مورد نظر بر روی سیستم نصب نشده است. نزدیکترین فونت موجود به کار گرفته خواهد شد.)
دانلود فیلم آموزش اکسل
استایل های فونت حروف
آموزش اکسل
گزینه های موجود در font style بر اساس فونتی که انتخاب میشود متفاوت است. بسیاری از فونت ها شامل استایل های زیر میشود:
آموزش Excel
- Regular
- Italic
- Bold
- Bold italic
- Underline (خط زیرین)
آموزش اکسل
در لیست underline میتوانید یک گزینه را برای متن انتخاب شده خود انتخاب کنید.
جدول زیر گزینه های underline را نشان میدهد:
دانلود فیلم آموزش اکسس
نوع Underline | توضیحات |
none | خط زیرین به کار نرفته است. |
Single | زیر هرکدام از کاراکترها در سلول یک خط زیرین به کار رفته است. خطوط زیرین در زیر حروف کوچکی مثل g یا p کشیده میشود. |
Double | در زیر هر کاراکتر در سلول دو خط زیرین کشیده میشود. خطوط زیرین در زیر حروف کوچکی مثل g یا p کشیده میشود. |
Single accounting | یک خط زیرین در زیرکل عرض سلول کشیده میشود. خطوط زیرین در زیر حروف کوچکی مثل g یا p کشیده میشود. |
Double accounting | دو خط زیرین در زیرکل عرض سلول کشیده میشود. خطوط زیرین در زیر حروف کوچکی مثل g یا p کشیده میشود. |
آموزش پاورپوینت pdf
رنگ، افکت ها، و تنظیمات فونت
آموزش powerpoint
با کلیک بر روی یک رنگ در لیست رنگ ، یک رنگ را برای فونت خود انتخاب کنید. با قرار دادن موس بر روی یک رنگ میتوانید نام آن رنگ را مشاهده کنید. رنگ به صورت پیشفرض مشکی است مگر اینکه از طریق تنظیمات Apperance در display properties رنگ دیگری را انتخاب کرده باشید. (بر روی آیکن display در کنترل پنل دوبار کلیک کنید تا display properties باز شود.)
آموزش پاورپوینت 2016
چک باکس Normal font را انتخاب کنید تا فونت، استایل فونت، اندازه، و افکت آن را به حالت نرمال تنظیم کنید. این کار فرمت سلول را به حالت پیش فرض تغییر میدهد.
آموزش ورد
بر روی چک باکس Strikethrough کلیک کنید، تا خطی بر روی متن یا عدد درون سلول کشیده شود. بر روی چک باکس Superscript کلیک کنید تا متن یا عدد انتخاب شده را بعنوان بالانگاشت (توان) فرمت دهی شود.
دانلود فیلم آموزش اکسل
بر روی چک باکس Subscript کلیک کنید تا متن یا عدد انتخاب شده را بعنوان زیرنگاشت (اندیس) فرمت دهی شود. شما عموماً از بالانگاشت و زیرنگاشت برای کاراکترهای خاص در سلول استفاده میکنید. برای این کار، در formula bar کاراکتر را انتخاب کنید و در ریبون HOME از بخش cells، گزینه Format را انتخاب نمایید. و سپس گزینه Format cells را انتخاب کنید و تغییرات دلخواه را اعمال کنید. و Cells را در منو format انتخاب نمائید.
آموزش اکسل pdf
آموزش ورد
تب border
آموزش اکسل

تب border _ آموزش Format Cell در اکسل
آموزش پاورپوینت 2016
در اکسل، شما میتوانید خطی را دور یک سلول یا مجموعه ای از سلول ها قرار دهید. همچنین میتوانید خطی را از بالا سمت چپ سلول تا پایین سمت راست سلول بکشید و برعکس.
شما میتوانید با تغییر دادن ضخامت خطوط، یا استایل آن یا حتی تغییر رنگ آن تنظیمات حالت پیش فرض آن را تغییر دهید.
آموزش اکسل
تنظیمات مربوط به border که در fomat cells وجود دارد در جدول زیر آمده است.
آموزش اکسس pdf
گروه | تنظیمات | توضیحات |
PRESET(خودکار) | None | تمام خطوطی را که برای سلول انتخاب شده مورد استفاده قرار گرفته را حذف میکند. |
Outline | خطوطی را در چهارسمت یک سلول یا چند سلول انتخاب شده قرار میدهد. | |
Inside | خطوطی بین سلول های انتخاب شده قرار میدهد. در صورتی که یک سلول انتخاب شده باشد این دکمه غیر فعال است. | |
BORDER | بالا | یک خط را با تنظیمات و استایل فعلی به بالای سلول(های) انتخاب شده قرار میدهد. |
افقی داخلی | یک خط را با استایل و رنگ فعلی در تمام قسمت های افقی داخلی سلول های انتخاب شده قرار میدهد. در صورتی که یک سلول انتخاب شده باشد این دکمه غیر فعال است. | |
پایین | یک خط را با استایل و رنگ فعلی در قسمت پایین سلول (های) انتخاب شده قرار میدهد. | |
قطری(پایین سمت چپ تا بالا سمت راست) | یک خط را با استایل و رنگ فعلی از قسمت پایین سمت چپ تا بالا سمت راست سلول (های) انتخاب شده قرار میدهد. | |
چپ | یک خط را با استایل و رنگ فعلی در قسمت سمت چپ سلول (های) انتخاب شده قرار میدهد. | |
داخلی عمودی | یک خط را با استایل و رنگ فعلی را در تمام قسمت های عمودی و درونی سلولهای انتخاب شده قرار میدهد. در صورت انتخاب یک سلول این گزینه غیر فعال است. | |
راست | یک خط را با استایل و رنگ فعلی در قسمت سمت راست سلول (های) انتخاب شده قرار میدهد. | |
قطری(بالا سمت چپ تا پایین سمت راست) | یک خط را با استایل و رنگ فعلی از قسمت بالا سمت چپ تا پایین سمت راست سلول (های) انتخاب شده قرار میدهد. | |
LINE(خط) | استایل | استایل انتخاب شده را به خطوط میدهد. این مورد را میبایست از استایل های نقطه ای، خط فاصله ای، یکپارچه و خطوط دوتایی انتخاب کرد. |
رنگ | رنگ مشخص شده را به خطوط می دهد. |
آموزش اکسل
استفاده از خطوط
آموزش ورد
برای اضافه کردن خطوط به یک سلول یا مجموعه ای از سلولها، مراحل زیر را دنبال کنید.
آموزش اکسل pdf
- سلول مورد نظر را انتخاب کنید.
- از ریبون HOME، از بخش cells بر روی گزینه format کلیک کنید. و گزینه Format cells را انتخاب کنید.
- از پنجره باز شده format cells بر روی border کلیک کنید.
دانلود فیلم آموزش اکسل
توجه: زمانی که فقط یک سلول را انتخاب کرده باشید تعدادی از دکمه های پنجره border غیر فعال خواهند بود. این اتفاق به این دلیل است که بعضی از تنظیمات مخصوص برای یک سلول قابل استفاده نیست.
آموزش ورد
- در لیست style یکی از استایل ها را انتخاب کنید.
- از لیست color یکی از رنگ ها را انتخاب کنید.
- بر روی یکی از دکمه های موجود در زیر preset یا borders کلیک کنید. با این کار میتوانید با توجه به تنظیمات خود در محیط نمونه پیش نمایش خط مورد نظر که انتخاب کرده اید؛ مشاهده کنید.
- در صورتی که مایلید یک خط خاص را حذف کنید، بر روی آن گزینه دوباره کلیک کنید.
- اگر میخواهید رنگ یا استایل خط را تغییر دهید، بر روی استایل یا رنگی که میخواهید کلیک کنید. و سپس دوباره بر روی دکمه خط مورد نظر کلیک کنید.
آموزش powerpoint
آموزش پاورپوینت 2016
تب Fill
از پنجره format cells بر روی FIll کلیک کنید. تا به این ترتیب بتوانید رنگ پس زمینه سلول های انتخاب شده خود را تنظیم کنید. همچنین میتوانید با استفاده از لیست pattern الگوهای دورنگی یا سایه دار برای پیش زمینه سلول خود انتخاب کنید.
آموزش پاورپوینت pdf

تب Fill _ آموزش Format Cell در اکسل
آموزش اکسس pdf
توجه: پالت رنگ در پنجره pattern، با پالت رنگ در پنجره color دیالوگ باکس option تفاوتی ندارد. از منو tools بر روی option کلیک کنید تا به دیالوگ باکس option دسترسی پیدا کنید.
آموزش اکسل
برای سایه دار کردن سلول ها با استفاده از patterns، گام های زیر را طی کنید:
آموزش Excel
- سلول های مورد نظر خود را انتخاب کنید
- از ریبون HOME، از بخش cells بر روی گزینه format کلیک کنید. و گزینه Format cells را انتخاب کنید. از پنجره باز شده بر روی تب Fill کلیک کنید.
- از قسمت background Color بر روی Fill Effects کلیک کنید.
- از پنجره باز شده بنا به تنظیمات دلخواه خود یک رنگ یا دو رنگ را انتخاب نمایید. و از قسمت shading styles تنظیمات مربوط به سایه سلول (سلول ها) را اعمال نمایید.
- و در انتها بر روی OK کلیک کنید.
آموزش اکسل
آموزش اکسل
تب protection
آموزش Excel
این تب برای حفاظت از داده های شما مورد استفاده قرار میگیره که 2 تا گزینه داره :
1 : Locked (قفل شده)
2 : Hidden (مخفی شده)
آموزش اکسل

غیر قابل ویرایش سلول در اکسل
دانلود فیلم آموزش اکسل
در این قسمت میتونیم یه پسورد برای سلول تعریف کنیم و اونو به حالت قف در بیاریم پس وقتی کسی بخواد اون سلول رو ویرایش کنه باید ابتدا پسورد وارد کنه تا از حالت قفل در بیاد و اگه پسوردی براش تعریف نکنیم.
آموزش ورد
در بخش پایین تعدادی گزینه وجود داره که با انتخاب اونها میتونیم مشخص کنیم زمانی که شیت ما قفل هست کاربر چه کارهایی رو میتونه انجام بده و قابلیت انجام چه کارهایی باید غیرفعال بشه. خب این گزینه ها رو یکی یکی با هم مرور میکنیم:
دانلود فیلم آموزش اکسل
- Select locked cells: این گزینه به صورت پیش فرض فعال هست. وقتی این گزینه فعاله یعنی کابر میتونه سلول های قفل شده رو با ماوس انتخاب کنه.
- Slelect unlocked cells: این گزینه به صورت پیش فرض فعال هست. وقتی این گزینه فعاله یعنی کابر میتونه سلول های قفل نشده (مثل سلول های طول، عرض و ارتفاع در مثال ما) رو با ماوس انتخاب کنه.
- Format cells: به کاربر این امکان رو میده که فرمت سلول ها مثل رنگ، فونت و … رو تغییر بده.
- Format columns: به کاربر این امکان رو میده که تغییراتی مثل تغییر عرض و … رو روی ستون های موجود در شیت اعمال کنه.
- Format Rows: به کاربر این امکان رو میده که تغییراتی مثل تغییر ارتفاع و … رو روی سطرهای موجود در شیت اعمال کنه.
- Insert columns: به کاربر امکان میده که بتونه ستون جدیدی به شیت اضافه کنه.
- Insert rows: به کاربر اجازه میده تا سطر جدیدی رو به شیت اضافه کنه.
- Insert hyperlinks: با فعال کردن این گزینه کاربر میتونه درون شیت لینک جدید اضافه کنه.
- Delete columns: به کاربر امکان حذف ستون های موجود در شیت رو میده.
- Delete rows: به کاربر امکان حذف سطرهای موجود در شیت رو میده.
- Sort: به کاربر اجازه میده تا اطلاعات رو بر اساس ستون ها مختلف مرتب کنه .
- Use AutoFilter: به کاربر امکان فیلتر کردن اطلاعات موجود در شیت رو میده.
- Use PivotTable & Pivot chart: به کاربر اجازه میده تا تنظیمات Pivot Table ها و Pivot Chart های موجود در شیت رو تغییر بده.
آموزش اکسل
خب بعد از اینکه گزینه های مدنظرمون رو انتخاب کردیم روی OK کلیک میکنیم. با اینکار اعمال تغییرات در شیت ما محدود میشه. همونطور که میبینید گزینه های موجود در ریبون به رنگ خاکستری در اومدن و غیر فعال شدن.
آموزش پاورپوینت 2016
خسته نباشید ….
گردآوری : رضا نظریان
گردآوری : راتینه
منابع : worksheet.ir
امیدوارم این آموزش مورد استفاده شما دوستان قرار گرفته باشه 🙂
مایکروسافت آفیس چیست ؟
دانلود مایکروسافت آفیس 2019
ورود به وبسایت مایکروسافت آفیس



آموزش برنامه نویسی
آموزش CSS _ صفر تا صد به زبان ساده و پیشرفته
آموزش جاوا از صفر تا صد _ پروژه محور و پیشرفته
آموزش ++C از صفر تا صد _ پروژه محور
آموزش پایتون از صفر تا صد ( جامع و کاربردی )
آموزش HTML به زبان ساده و پیشرفته
آموزش مجموعه آفیس ( صفر تا صد )
آموزش قدم به قدم اکسس ( مبتدی تا پیشرفته )
آموزش قدم به قدم اکسل ( مبتدی تا پیشرفته )
آموزش قدم به قدم پاورپوینت ( مبتدی تا پیشرفته )